"Hedern har sitt pris"

Äntligen är det torsdag och jag tar helg nu:) Efter jobbet började jag känna ett sug efter att gå ut va ett tag sedan man va ute riktigt och behöver det snart känner jag. Någon som har lust att dra ut nästa helg??

Nu kommer min andra bokrecension av den andra boken jag läst, den heter "Hedern har sitt pris" och handlar om en kvinna från Pakistan som blir dömd av byrådet att utsättas för kollektiv våldtäkt. Men hon bestämmer sig för att kämpa för sin rätt att leva ett normalt lite så hon anmälde våldtäktsmännen i byn som var av en större klan som hade lagen i sina händer och ingen polis i det området vågade göra så mycket.
Hon fick detta straff för ett påstått brott hennes tolvårige bror hade gjort (men där räckte det med att han synes på samma fält som en dotter av deras klan samtidigt så var hoten och lögner igång).
I såna små byar som denna så är det mycket svårare för kvinnor att leva då det ofta finns ett byråd och där oftast döms kvinnor för saker de inte gjort. Kvinnor får inte titta på någon av det andra könet då straffas hon hårt och samma sak med om hon ens tilltalar dem.
Den va bra men inte så tjock bok så allt hände på en gång sen va det slut så det va lite tråkigt, men hon är en sann hjältinna att våga stå upp för sina rättigheter i ett samhälle där kvinnan inte har någon rätt alls.

I boken startar hon också en skola för flickor i byn just under den tiden då rättegången var igång, hon fick bidrag av stora organisationer i hela världen och inbjudningar till kvinnliga konferanser så man förstår hur stort det va att en kvinna under sådana förhållanden vågar så mycket som hon. Och kollektiv våldtäkt är inget vanligt utan det kan hända i just såna byar hon bodde i och väckte också hat världen över och stöttade henne.


Kommentarer
Postat av: ANNA

Jag vill men jag kan inte! :(

2010-11-04 @ 21:02:47
URL: http://ettsmultron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0