Köttgryta

4-6 personer

• högrev, ett kilo - två kilo (gjorde på fransyska 1,6 kg)
• 2 paket bacon
• 2 lökar ( jag tog 2 stora rödlökar men går bra med gul)
• vitlök, ett par klyftor (tog 3 stora)
• buljong ( många tärningar är med mycket tillsatser men hade grönsaksbuljong som va knappt nått i)
• tomatpure, några matskedar
• morötter, 4-6 st
• rotselleri, 1st
• salt, peppar, kryddpeppar, oregano

1. Kaperstek baconen i en gryta. Lägg sedan åt sidan.
2. Skär bort de större fettpartierna på högreven och lägg åt sidan. Tärna upp köttet i mindre bitar. Bryn i baconfettet, lite i taget så allting får en fin stekyta.
3. Ta ur köttet och fräs hackad lök och vitlök i grytan.
4. Lägg tillbaka köttet igen och täck med vatten.
5. Lägg i några tärningar buljong.
6. Lägg det överflödiga fettet i ett durkslag av metall och sänk ner i grytan. Alternativt lägg det i tekulor, kokbara nät/ påsar eller liknande. (detta skippade jag då jag använde mig av annat kött med mindre fett)
7. Låt puttra på spisen i ca 1 timme.
8. Kasta sen fettresterna.
9. Skiva morötter och rotselleri i mindre bitar och lägg i grytan.
10. Klicka i tomatpuren och kryda efter behag.
11. Låt allt puttra ytterligare 30-60 min tills köttet är mört och rotsakerna har mjuknat.
12. Bryt det knaperstekta baconet i småbitar och lägg i grytan mot slutet.

Fler recept hittar ni på primalisten.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0